اخبار خانه موسیقیاخبار-بنرسایر اخبارفرهنگیکانون ها

سند موسیقی یک فرصت است

در اولین نشست ماهانه سال جاری ، مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به انتشار سند موسیقی، آن را برای فعالان حوزه ی موسیقی کشور یک فرصت خواند.

به گزارش خانه موسیقی ایران، اولین نشست ماهانه سال جاری  روز  یکشنبه بیست و هفتم خرداد با حضور برخی از اعضای هیئت مدیره ، شورای عالی و مدیر عامل و همچنین تعدادی از هنرمندان در محل خانه موسیقی برگزار شد.

در آغاز حمیدرضا نوربخش ضمن خوش آمد گویی و ابراز مسرت از گردهمایی هنرمندان با اشاره به علل و عوامل به تعویق افتادن این نشست ها در سال گذشته گفت: همدلی و حمایت اعضا  برای این نهاد سرمایه عظیم و دل گرم کننده است و همین موضوع است که خانه موسیقی را در گذر از بحران ها یاری می کند.

وی ضمن تاکید بر جایگاه و ارزش و مرتبه ی هنرمندان و موسیقیدانان گفت : نهاد هایی مثل خانه موسیقی و همین جایی که الان ما هم در آن حضور داریم فی النفسه یک «بنا» است ولی این اعضا و هنرمندان هستند که با حضورشان به این بنا معنا می بخشند و آن را به نام خانه موسیقی ایران ارزشمند می کنند و به نوعی پشتوانه خانه به شمار می آیند.

نوربخش با اشاره به تصویب «سند ملی موسیقی» به عنوان یکی از اتفاقات مهم اواخر سال گذشته افزود: طی چند دهه ی گذشته همواره فعالیت در حوزه ی موسیقی به نوعی با یک عدم رسمیتی مواجه بود … یک وزارتخانه و یک اداره ی موسیقی بود که در قالب آیین نامه ای به فعالیت ها نظارت می کرد و مجوزی می داد و بعضا هم این مجوز از سوی برخی نهادها بلا ارزش بود و ما شاهد لغو کنسرت ها بودیم و این موضوع که موسیقی و فعالان آن همواره با چالش عدم رسمیت و مشروعیت مواجه بودند بسیار آزار دهنده بود.

نوربخش در ادامه گفت: از حدود ده سال پیش با حضور عده ای از صاحب نظران ،پژوهشگران و موسیقیدانان در صدد تهیه و تدوین سندی برای موسیقی کشور بودیم و بالاخره این سند در دولت سیزدهم و با همراهی و همکاری خوب وزیر محترم ارشاد در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از سوی دولت و با امضای رئیس جمهور ابلاغ شد.

نوربخش افزود:  کمترین فایده ی این سند که دیروز مراسم رونمایی آن با حضور برخی از هنرمندان برگزار شد، این است که تمامی نهادها و بخش های  اجرایی و نظارتی کشور باید موسیقی را به رسمیت بشناسند و مجوز صادر شده از سوی ارشاد دارای ارزش و اعتباری است که هیچ نهادی به سادگی نمی توان آن را لغو و یا باطل کند.

البته که هیچکس ادعا ندارد که این سند بی نقص و کاملا عالی و بی عیب است ؛ ما نباید نگاه صفر و صدی داشته باشیم . طبیعتا صحبت درباره تمام اجزا و مسایل در این سند در اینجا میسر نیست. از ابتدای ابلاغ و انتشار این سند نقد هایی به آن وارد بود که این نقد ها کار بسیار خوبی است.

مدیر عامل خانه موسیقی در زمینه امکان تجدید نظر در مفاد این سند گفت: همانطور که گفتم ما مدعی نیستیم که تمام مسائل موسیقی در این سند دیده شده،اما به یاد داشته باشید که این یک قدم اولیه است که با تمام اقتضائاتی که وجود داشته برداشته شده است. قطعا در سند ملی موسیقی امکان تجدید نظر وجود دارد. برای تحقق این امکان در خود مفاد سند یک شورای ناظر بر اجرای آن دیده شده است، که خانه موسیقی نیز یکی از اعضای این شورا است.

حمیدرضا نوربخش در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و نام درگذشتگان ماه های اخیر، برای سال جاری نوید برگزاری جشن سالیانه، مسترکلاس های آموزشی و نمایشگاه سازخانه را به قرار سال های گذشته داد.

پس از مدیرعامل ، پیمان بزرگ نیا از اعضای کانون پژوهشگران خانه به پشت تریبون آمد تا گزارشی از روند تاسیس و تشکیل کانون موسیقی نواحی ارائه دهد؛ بزرگ نیا که به عنوان نماینده خانه موسیقی جهت پیگیری تشکیل کانون موسیقی نواحی از سوی هیئت مدیره منصوب شده است با اشاره به مشکلات و موانع تاسیس این کانون گفت: از مشکلات پیش رو تشکیل این کانون پراکندگی جغرافیایی فعالین این حوزه است که خانه موسیقی و هیئت مدیره آن در تلاش برای تمهید ساز و کاری  در راستای تجمیع نمایندگانی از این کانون هستند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت تاسیس این کانون ضمن قدردانی از اقدام هیئت مدیره برای حمایت از تشکیل این کانون افزود: با تاسیس این کانون امید می رود مسائل و مشکلات موسیقی نواحی که به عنوان زیربنای فرهنگی در حوزه فرهنگ شنیداری محسوب می شود راحت تر و بهتر حل و فصل شده و هنرمندان این موسیقی در اقصی نقاط کشور با یک اتحاد و همدلی، با فراغ بال و ذهینیت بازتری به خلق آثار ارزشمند بپردازند.

سپس میلاد کیایی  نوازنده پیشکسوت سنتور و آهنگساز که در این نشست حضور داشت ضمن ابراز خرسندی از اهمیت تشکیل چنین جلساتی از انتشار جلد دوم کتاب «راز آشکارا» خبر داد و  گفت: در چاپ دهم جلد اول کتاب «راز آشکارا» بخش هایی از کتاب که در چاپ های گذشته سانسور شده بود، در چاپ جدید کتاب اضافه شده است.

کتاب «راز آشکارا» برخورد صادقانه این استاد موسیقی با خود و نیم قرن خاطرات ایشان است که پس گذشت حدود بیست سال از چاپ اولین جلد آن، علاقه مندان قادر به تهیه جلد دوم آن نیز خواهند بود.

در نشست ماهانه خانه موسیقی که در آخرین روزهای بهار سال جاری برگزار شد، حاضرین در این جلسه شنونده اجرای قطعه ای در «بیات ترک» به نوازندگی هنرمند جوان مرتضی درگومه و اجرای قطعه «الجی »اثر گلازونوف، توسط هنرمندان مبین خندان (نوازنده ویولا) و اشکان صالحی (نوازنده پیانو) بودند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا