سایر اخبارفرهنگیکتاب های موسیقی

ردیف یک استاد موسیقی برای سنتور کتاب شد

 

کتاب «ردیف دوره‌ عالی علی اکبرخان شهنازی برای سنتور» و آلبوم «ردیف میرزا عبدالله برای عود» عنوان ۲ اثر جدید موسیقایی هستند که به تازگی در دسترس مخاطبان و علاقه مندان موسیقی قرار گرفته اند.

به گزارش خانه موسیقی ایران، کتاب «ردیف دوره‌ عالی علی اکبرخان شهنازی برای سنتور» با نت نویسی و تنظیم برای سنتور حسین خواس و کوشش علی بهرامی فرد و آلبوم «ردیف میرزا عبدالله برای عود» با نوازندگی عود پژمان تدین عنوان ۲ اثر جدیدی هستند که به تازگی در فرآیند عرضه و توزیع محصولات موسیقایی پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.

در توضیح کتاب «ردیف دوره عالی اکبرخان شهنازی برای سنتور» با نت نویسی و تنظیم برای سنتور حسین خواس به کوشش علی بهرامی فرد آمده است:

«بنا به دیدگاه بسیاری از صاحب‌نظران، ردیف دوره عالی استاد علی اکبر شهنازی، در کنار ردیف دوره عالی چپ کوک استاد فرامرز پایور، از غنی ترین مجموعه های تکنیکال تصنیف شده بر مبنای ردیف موسیقی دستگاهی ایرانی است.

تاکنون برگردانی از این ردیف برای سنتور منتشر نشده است و نگارش های موجود بیشتر برای تار مناسب است. به نظر مولف، نگارش های مختلفی که از این ردیف وجود دارد به دلایل مختلف نیازمند بازنویسی است که شاید مهم ترین آنها عدم تطابق کامل با زمان بندی نمونه صوتی اجرایی خود استاد شهنازی و نیز نبود مجموعه مکتوبی است که کل این ردیف را با رعایت تکنیک های نوازندگی تار استاد علی اکبر شهنازی برای سنتور برگردان کرده باشد.»

همچنین در توضیح آلبوم «ردیف میرزا عبدالله برای عود» براساس کتاب داریوش طلایی و نوازندگی عود پژمان تدین آمده است:

«ردیفی که می‌شنوید براساس کتاب تحلیل ردیف میرزا عبدالله، نگارش استاد داریوش طلایی و با عود اجرا شده است. در اجرای این ردیف، آگاهانه، سلایق و برداشت‌های شخصی را کنار گذاشته‌ام و نیز تا حد ممکن آن را با زمان‌بندی کندتری اجرا کرده‌ام.

هدفم از این کار اجرای نمونه‌ای آموزشی برای ساز عود، مخصوصاً برای نوازندگان و محققین غیر ایرانی در خارج از کشور بوده است، ولی از آنجایی که هنوز ردیفی از میرزا عبدالله با این ساز در ایران منتشر نشده، تصمیم به انتشارش گرفتم.

ردیف یک استاد موسیقی برای سنتور کتاب شد/ انتشار یک آلبوم ویژه

در اجرای این ردیف از یک عود کلاسیک عربی استفاده کرده‌ام تا صدای آن برای غیر ایرانیان نیز آشنا باشد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا