اخبار خانه موسیقیاخبار-بنرسایر اخبارفرهنگیکانون نوازندگان سنتی

از تقلید هراس نداشته باشید/ خاطرات مردی که با دست چپ تنبک نواخت

 

کارگاه تخصصی و آموزشی “تنبک” با موضوع شیوه آموزش و روش تدریس تنبک توسط مرتضی اعیان، نوازنده تنبک و مدرس موسیقی، در روزهای  سه شنبه ۲۱ و چهارشنبه ۲۲ آذر ماه در خانه موسیقی ایران برگزار شد.

به گزارش خانه موسیقی ایران، مرتضی اعیان در این کارگاه تخصصی ابتدا در مورد شیوه های تنبک نوازی و انگشت گذاری بر تنبک صحبت کرد و نکات کلیدی در مورد تبحر در نوازندگی را بیان کرد.

مرتضی اعیان که سالها با هنرمندانی همچون حسین علیزاده، جلال ذوالفنون،داریوش طلایی، رضوی سروستانی و..همکاری داشته است گفت: برخلاف گفته خیلی ها تقلید کردن از شیوه و روش پیشنیان شرط لازم در یادگیری نوازندگی است. هر هنرجویی باید ابتدا تقلید کند و آرام آرام مسیر خود در نوازندگی را انتخاب کند. من در دوران جوانی ساعت ها با تقلید از شیوه نوازندگی اساتید تمرین می کردم و همان تمرینات باعث شد حتی بتوانم با دست چپ تنبک بزنم در حالی که من همیشه راست دست بودم. همان زمان برای خودم چالش بود اما تصمیم گرفتم انجام دهم و با تمرین و تقلید توانستم از عهده این کار برآیم پس از تقلید نترسید.

وی در ادامه در پاسخ به سوال هایی که چه گونه نوازنده خوبی شویم گفت: شنیدن و تمرین کردن. تا می توانید گوش خود را به شنیدن موسیقی عادت دهید و در ادامه تمرینات مستمر را جدی بگیرید.

این نوازنده تنبک اشاره کرد برای نوازنده داشتن ذهنی آماده و دور از حاشیه بسیار مهم است و تمرین های مستمر به شما قدرت و جسارت خلاقیت می دهد.

در جلسه دوم این کارگاه هنرجویان سوالات خود را با مرتضی اعیان مطرح کرده و ایراد های نوازندگی خود را برطرف کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا