اخبار خانه موسیقیاخبار-بنرسایر اخبارفرهنگیکانون آهنگسازان

درک تئوری موسیقی برای آهنگسازان لازم و واجب است/ به کتاب اکتفا نکنید،تمرین کنید!

 

ندا حبیبی- کارگاه تخصصی تئوری موسیقی با عنوان «آموزش ظرائف و دقایق تئوری موسیقی و هارمونی» زیر نظر وارطان ساهاکیان طی دو جلسه در خانه موسیقی برگزار شد. این کارگاه به صورت حضوری و مجازی پذیرای هنرجویان بود.

به گزارش خانه موسیقی ایران، وارطان ساهاکیان در ابتدای اولین جلسه از این کارگاه اعلام کرد که این کارگاه را جهت رفع اشکال هنرمندان و هنرجویان در بحث های تئوریک و ابهام ها و اشباه های رایج در این زمینه برگزار کرده است. ساهاکیان رویه تعاملی در این کارگاه برقرار کرده و به تمامی پرسش های حاضران پاسخ داد.

او تئوری موسیقی را با مباحثی از قبیل مبانی و تعاریف فواصل، گام ها و آکوردها آغاز کرده و تاکید کرد نُت خوانی صرف را نمی توان تئوری موسیقی دانست. او سپس به طور مفصل به توضیح اصول اولیه شناخت فواصل و زیرمجموعه های آن پرداخت و در حوزه مباحث پایه ای تئوری موسیقی را طرح بحث کرد و به رفع اشکال هنرجویان پرداخت.

ساهاکیان مقدماتی از کنترپوان، ساختار گام نسبی ، مفهوم کادانس و کاربردها و انواع آن، ساختار تریوله و کوارتوله و نیم‌پرده های کروماتیک و دیاتونیک ارائه داد.
بحث بررسی در مورد موسیقی مدال و نقش درجات در انواع آن، ویژگی های گام‌ها و آکوردهای بلوز و جز و نیز تقویت حس بداهه از دیگر بخش های این کارگاه بود.

ساهاکیان سپس به طور مفصل در مورد مدالسیون و اهمیت و کاربردهای آن و نیز روش ها و اصول آن توضیحاتی ارائه داد.

حاضران در کلاس موضوعاتی از قبیل تقویت دشیفراژ، تقویت آکومپانیمان، تحلیل و آنالیز رپرتوار، قوانین هارمونی برای پیانو، آکوردهای آلمانی فرانسوی و ایتالیایی را دنبال کردند.

ساهاکیان یادگیری تئوری موسیقی را یک امر همیشگی دانست و به هنرجویان توصیه کرد این مبحث را برای گسترده شدن مهارت آهنگسازی جدی بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا