اخبار خانه موسیقیاخبار-بنرسایر اخبارفرهنگیکانون آهنگسازان

پیشرفت در موسیقی ذاتی است

 

ندا حبیبی: کارگاه تخصصی پیانو با عنوان‌ «گفتنی‌های یک مدرس پیانو» با هدایت سامان احتشامی در دو جلسه در خانه موسیقی ایران برگزار شد. در این کارگاه هنرجویان به صورت حضوری و آنلاین شرکت کرده و از تجارب تدریس سامان احتشامی بهره بردند.

به گزار خانه موسیقی ایران، سامان احتشامی اعلام کرد در این کارگاه قرار است به حاضران نشان دهد که چگونه تدریس به هنرجو را آغاز کنند و ادامه بدهند. این کارگاه با مباحث تئوری اولیه درباره ادوار تاریخی پیانونوازی شروع و سپس با زبان آسان به آموزش ابتدایی ریتم به هنرجویان پرداخته شد. نُتاسیون به زبان ساده و نیز آموزش مفهوم وزن و میزان‌های ساده ادامه بخش مباحث کلاس بود.

احتشامی از آسیب‌های آموزش خشک و دلزدگی هنرجویان خاصه نوجوان صحبت کرد و تاکید کرد بهتر است کودکان بعد از ده سالگی برای آموزش موسیقی مراجعه کنند تا راحت تر با مفاهیم ریاضی موسیقی ارتباط برقرار کنند. او سپس نکاتی در مورد پوزیشن صحیح نوازندگی عنوان کرد.

در دومین جلسه از این کارگاه تمرین های عملی برای آموزش هنرجویان اعم از تمرین های یک دستی و دو دستی و چگونگی آموزش گام ها از جمله مباحث مطرح شده بود همچنین در مورد ویژگی‌ کتاب های مختلف آموزشی سوالاتی پرسیده شد و سامان احتشامی به تفصیل توضیح داد.. احتشامی با همراهی جمعی حضار به اجرای برخی قطعات کلاسیک و نیز چگونگی تدریس کتاب «بِیِر» پرداخت. احتشامی عدم پیوستگی در متدهای آموزشی دیگر را موجب سردرگمی هنرجویان دانسته و نیز نکاتی را در خصوص تمایز آموزش به کودکان و بزرگسالان عنوان کرد.

احتشامی سپس به صورت مفصل به آموزش ساده گام های موسیقی کلاسیک و ابهامات پیرامون آن پرداخت و به راحت‌ترین روش برای آموزش به هنرجویان اشاره کرد.

بخش عمده‌ای از کلاس به مباحثه در مورد سبک ایرانی در پیانو و مهارت‌های مربوط به آن گذشت. احتشامی تمرین بسیار و شنیدن قطعات ایرانی را کلید موفقیت در این راه دانست و به هنرجویان تاکید کرد به موسیقی ایرانی بیشتر گوش بدهند و آشنایی اولیه با دستگاه های موسیقی ایرانی داشته باشند.

حاضران در پایان هر دو جلسه به پرسش و پاسخ در زمینه های مختلف پرداختند. سوالاتی مربوط به نحوه پدال گیری و آموزش آن به هنرجویان،‌ آموزش تریل ، استرس در اجرا و پیشگیری از آن، آموزش کار با مترونوم و چگونگی فراگیری مهارت آکوردهای مختلف از جمله پرسش‌های این جلسات بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا