کانون ناشران موسیقی

خوشحالم تلاش هایم برای موسیقی ایران دیده شد

برندگان جایزه موسیقی آقاخان در سال ۲۰۲۲ میلادی در حالی معرفی شدند که از سید محمد موسوی، مدیر مؤسسه فرهنگی-هنری ماهور به پاس سالها تلاش در اشاعه موسیقی تقدیرشد.

برندگان جایزه موسیقی آقاخان در سال ۲۰۲۲ میلادی در حالی معرفی شدند که یک نام آشنا برای اهالی فرهنگ و هنر در این میان شنیده شد .

او نزدیک به چهل سال با انتشار کتاب، فصلنامه، نشریات مختلف و آثار شنیداری در عرصه موسیقی تلاش کرده و نامش با انتشارات ماهور گره خورده است.

سید محمد موسوی که بسیاری او را به نام موسوی ماهور می خوانند در این دوره از جایزه آقاخان به پاس سال ها  تلاش‌ در حفظ و  اشاعه موسیقی مورد تقدیر قرار گرفت.

 

محمد موسوی در مورد دلایل این اتخاب می گوید:

اعضا شورای بنیاد موسیقی آقاخان در میان کشورهای مسلمان رصد می کند تا در دو حوزه معماری و موسیقی افراد تاثیرگزار را شناسایی و معرفی کند.

من هم اطلاعی از این ماجرا نداشتم تا روزی که متوجه شدم بنیاد آقاخان ایمیلی به من زده . در متن آن نامه نوشته بود شما به دلیل تلاش های بی وقفه برای پاسداری و حفظ موسیقی ایران کاندید دریافت این جایزه هستید. مدتی بعد هم اطلاع دادند از میان افراد کاندید شده من برگزیده شدم. در نتیجه سفری سه روزه به عمان داشتم و مورد تقدیر قرار گرفتم.

وی در ادامه می گوید: البته درخشش چهره های ایرانی و به خصوص بانوان هنرمند، امسال در این برنامه دلگرم کننده بود.

یاسمین شاه‌حسینی در بخش تک نوازی عود جایزه دریافت کرد،  گروه  موسیقی ایرانی “گلشن” به سرپرستی بهار فیاضی برنامه بسیار زیبایی اجرا کرد ، احمدرضا شریکر و پروژه معماری او در این رویداد برگزیده شدند و من هم که به دلیل فعالیت های موسسه ماهور مورد تقدیر قرار گرفتم.

محمد موسوی در مورد حس و حال شخصی خود بعد از دریافت این جایزه می گوید:

مگر می شود خوشحال نشد؟ من سال ها برای  حفظ و اشاعه موسیقی ایران کار کردم. بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب  و ۸۰۰ عنوان سی دی منتشر کردم. نهاد های موسیقی در کشور ما چه قدر برای حفظ موسیقی ایران تلاش کردند؟ با وجود بودجه های فراوانی که بود و حیف و میل شد و..

طبیعی است از دیده شدن تلاش هایم لذت بردم و لبخند به لبم آمد.( اما با توجه به احوالات این روزگار به قول معروف شیرینی در عزا طعمی ندارد)

با وجود اینکه توقعی نداشتم اما دوستانی مانند استاد گنجه ای و حمیدرضا نوربخش از خانه موسیقی ایران به محض اطلاع تماس گرفتند و تبریک گفتند. تمام اینها برایم دلگرم کننده است.

محمد موسوی که در این سالها جوایز فراوانی در زمینه پژوهش و تالیف کسب کرده است معتقد است: هرچند این اتفاق برای من خوشایند بود اما مهم ترین خبر این روزها احوالات ناآرام سرزمین ماست.

اتفاقات ایران در راس تمام خبرهاست و طبیعی است  به اتفاقاتی از این دست خیلی پرداخته نشود.  سه روزی که من به دلیل این برنامه عمان بودم لحظه به لحظه به فکر ایران و اتفاقات وطنم بودم و مهم ترین خبر برای من شنیدن حال خوب مردم و سرزمینم است.

 

گفتنی است جایزه موسیقی بنیاد آقاخان هر سه سال با هدف ارج‌ نهادن به خلاقیت‌‌های استثنایی، آموزش و حفظ و احیای هنر موسیقی در جوامعی که مسلمانان در آن حضور پررنگی دارند در چندین شاخه اهدا می‌شود. این جایزه در مجموع رقمی معادل ۵۰۰ هزار دلار است که میان برندگان تقسیم می‌شود.

۱۰ برنده نهایی جایزه موسیقی آقاخان در سال ۲۰۲۲ میلادی از میان ۴۰۰ نامزد از کشورهای مختلف انتخاب شده‌اند.

پیش تر بنیاد آقاخان در سال ۲۰۱۹  جایزه ویژه «خداوندگار موسیقی» موسوم به «شهنواز» را به  زنده یاد استاد محمدرضا شجریان تقدیم کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا