با حضور جمعی از پژوهشگران موسیقی/

مراسم رونمایی از نرم افزار "هفت گنج" برگزار شد

يكشنبه 22 اسفند 1395، 12:16
سايت خانه موسیقی - سرویس خبر

مراسم رونمایی از نرم افزار "هفت گنج" برگزار شد
از نرم افزار "هفت گنج" (آشنایی با اوزان شعری هفت دستگاه موسیقی ایران) روز گذشته با حضور جمعی از پژوهشگران موسیقی در ساختمان فاطمی رونمایی شد. 

به گزارش سایت خانه موسیقی، مراسم رونمایی از از نرم افزار "هفت گنج" (آشنایی با اوزان شعری هفت دستگاه موسیقی ایران) روز گذشته با حضور احمد صدری،دکتر مهدی جعفری منش، فریدون آقایی، وهرزپوراحمد، بهمن کاظمی(جمعی از پژوهشگران و پدید آورندگان نرم افزار) و حمیدرضا نوربخش(مدیر عامل خانه موسیقی) بهروز وجدانی و حمیدرضا عاطفی(از اعضای کانون پژوهشگران)در ساختمان فاطمی برگزار شد. 

در ابتدای این برنامه حمیدرضا نوربخش(مدیر عامل خانه موسیقی) ضمن خوش آمد گویی به حضار گفت: خوشحالم که در واپسین روزهای سال جاری مراسم معرفی این نرم افزار در خانه موسیقی برگزار می شود و تا جایی که من اصلاع دارم و در جریان روند تهیه این نرم افزار قرار گرفته ام، کاری پژوهشی ارزشمندی صورت گرفته که امیدوارم امروز بیشتر با آن آشنا شویم و همچنین برای اهالی موسیقی مفید و ارزنده باشد. 

نوربخش همچنین در پایان سخنانش و با اشاره به فرارسیدن فصل بهار و نوروز باستانی،  ابراز امیدواری کرد سال 96 برای همه اهالی موسیقی سالی خوش باشد.

در ادامه بهمن کاظمی(پژوهشگر موسیقی و طراح "هفت گنج") با اشاره به روند شکل گیری نرم افزار موبایلی "هفت گنج "گفت:  شیخ بهایی درباره توانایی های انسان که در قدیم در بیشه ها زندگی می کردند، می گوید: "آنها یک دنیا سخن را به نیم نگاه در میافتند. اگر خاری در پای یکی فرو می رفت اشک از دیده دیگری فرو می چکید." دیوها خردمندان زمینی بودند و برای ما رفاه زمینی آورند و به تهمورس گفتند ما بهشت را به تو می دهیم و از بیشه ها بیرون بیاییم . خانه سازی و زبان های مختلف یاد دادند، دیو ها همچنین دیوار ها را ساختند. 

وی افزود: در عصر دیجیتال اتفاق دیگری افتاد و این موبایل هایی است در دستمان است. حالا کسی در یک چاله می افتد به جای اینکه به او کمک کنیم از او عکس می گیریم. بنابراین از جنس آن انسان های بیشه ها و کسانی که به دیوار ها تن ندادند، درویش ها بودند. از آن جنس درون این موبایل ها ریختم و به امید اینکه تلنگری به ما بزند تا بدانیم از کجا آمده ایم. 

در ادامه دکتر مهدی جعفری منش گفت:من به واسطه تخصص ام که فناوری و تکنولوژی است مطالبی را می گویم که نیاز امروز جامعه ما است. در کنار فضای واقعی زندگی ما فضای جدیدی به نام فضای مجازی ایجاد شده است که غیر قابل انکار است. آماری وجود دارد که می گوید در دو سال اخیر 90درصد داده های کل دنیا تولید شده است. داده یعنی برداشت های ما از آگاهی ها و حقایقی که در اطراف ما شکل می گیرد. این داده در موسیقی می تواند نت باشد. وقتی دانش و تجربه و تخصص هنرمندان روی نت ها سوار می شود، تبدیل به خرد و حکمت می شود و از فضای لایه اول جدا می کند و با آن دانش نهفته وارد فضای لایه سوم و چهارم می کند. 

وی افزود: آمار بسیار بزرگی از جستجوی اینترنتی وجود دارد و ما اگر باهوش باشیم باید روی این موج سوار شویم تا به هدف خود برسیم. در گذشته بزرگانی بودند که در اقصی نقاط کشور آثار معنوی را جمع کردند و آوردند ولی نتوانستند به گوش مخاطب برسانند. امروز ابزار و تکنولوژی این امکان را در اختیار می گذارد که تمام این ها در اختیار مخاطب نهایی قرار بگیرد. چهارنوع سرمایه هر انسانی دارد  سرمایه سنتی و ملموس، سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی و سرمایه مثبت روانی. اگر شما صاحب سرمایه انسانی هستید و دانش و تجربه ای داریدبه راحتی می توانید با ابزار تکنولوژی کنونی این سرمایه را به سرمایه اجتماعی خودتان ارتباط دهید. 

دکتر جعفری منش در پایان سخنانش گفت: خرد مرحله ای بالاتر از دانش است و خردمند فرقش با دانشمند این است که مسائل انسانی را در تمام تصمیماتش لحاظ می کند. موسیقی مانند آسانسوری است که شما را از زمین بالا می برد. 

در ادامه احمد صدری(پژوهشگر موسیقی) درباره اپلیکیشن موسیقی هفت گنج که توسط بهمن کاظمی و تیم همراه تحقیقاتی وی تهیه و ساخته شده گفت: سال هاست که موضوع این نرم افزار در پایان نامه های دانشجویی مطرح است و بسیاری به آن ورود کرده اند ولی متاسفانه این تحقیقات جزیره ای است و تجمیع نشده. در این حیطه که ارتباط وزن های عروضی با گوشه های موسیقی ردیف دستگاهی در یک ردیف خاص مثل ردیف میرزا عبدالله در دانشکده های موسیقی سرتاسر کشور مبنای آموزش است، بسیاری از پایان نامه ها با آن مرتبط است. گاهی آمده اند به صورت جزئی یا کلی مثلا در مورد دستگاه شور تمام وزن هایی که در ردیف سازی میرزا عبدالله وجود دارد را تجزیه و تحلیل کرده اند. ولی چون در دانشگاه ها فقط کاغذ قبول می کنند بسیاری از این ها فقط بایگانی می شوند.

این پژوهشگر موسیقی گفت:  این شیوه ای که دوستان با تیمشان وارد آن شده اند، دسترسی به این اطلاعات را در فضای مجازی نزدیک کرده اند و امکان مطالعه خطی را راحت تر کرده اند.  در این اپلیکیشن دسترسی به اطلاعات برای من به عنوان یک پژوهشگر بسیار راحت تر شده است. بنظر می رسد که که آقای کاظمی لایه های دیگری را هم مد نظر دارند که باید به این اپلیکیشن اضافه شود. 

وی افزود: اگر قرار است این کار پژوهشی باشد باید ردیف ها را مشخص تر کنیم. مثلا یک ردیف سازی یا آوازی را مبنا قرار دهیم و امکان سرچ و جستجو را هم فراهم کند. شاید از این نرم افزار به صورت بازی هم استفاده شود و همینطور می تواتند گسترش پیدا کند و مردمی تر شود. 

در ادامه فریدون آقایی از اعضای تیم نرم افزار "هفت گنج" گفت: این تجربه اول بوده و ممکن است مشکلاتی در این برنامه وجود داشته باشد ولی این قول را می دهم که با کمک استادان برنامه های بعدی را راحت تر بسازیم و مشکلات را حل کنیم.

سپس وهرز پوراحمد(پژوهشگر موسیقی ) گفت: یکی از خصوصیات اپلیکیشن "هفت گنج" این است که آموزش آواز یا ردیف نیست ولی گوشه هایی از ردیف مورد توجه قرار گرفته که دارای وزن عروضی مشخص  است.  گوشه های ردیف را از نظر شخصیت به سه دسته کلی می توانیم تقسیم بندی کنیم. گوشه هایی که شخصیتشان مدال و مایه گی است(مانند گوشه زابل در دستگاه چهارگاه). برخی از گوشه ها شخصیتشان وزنی یا عروضی است(ماننده گوشه مثنوی). در بین این دو هم گوشه هایی هستند که نیمی شخصیت عروضی و نیمی شخصیت مدال دارند. در این نرم افزار یا اپلیکیشن تاکید بر روی گوشه های نوع دوم و سوم است. که اگر با وزن های بخصوصی  خوانده نشود آن گوشه تحت تاثیر قرار گرفته یا درست جا نیافتد. در نمونه هایی که با تاکید بر اشعار حافظ آورده شده اینها توضیح داده شوده و اگر مشابه وزنی در دیوان حافظ وجود دارد به آن اشاره شده است. 

در ادامه جلسه دکتر بهمن کاظمی توضیحات بیشتری در مورد اپلیکیشن "هفت گنج" ارائه داد و به سولاتی که از سوی برحضار مطرح شد پاسخ گفت. 




print