در دومین جلسه آشنایی با موسیقی فلامنکو/

عناصر نوازندگی و اجرای موسیقی فلامنکو بررسی شد

سه شنبه 24 ارديبهشت 1392
سايت خانه موسیقی - سرویس خبر

عناصر نوازندگی و اجرای موسیقی فلامنکو بررسی شد

دومین جلسه کارگاه آشنایی با موسیقی فلامنکو با حضور مهدی محققی روز دوشنبه در ساختمان فاطمی برگزار شد و عناصر نوازندگی و اجرا ی این موسیقی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش سایت خانه موسیقی در ابتدای این جلسه، مهدی محققی (مدرس موسیقی) گفت: موسیقی همچون دیگر هنرها بیان احساسات هنرمند است به وسیله اصوات است که به منظور بیان این احساسات ، هنرمند از عواملی به نام حالات درونی و حالات بیرونی  (Introvert and Extrovert Nuances) بهره می جوید.

وی افزود: به منظور روح بخشیدن به موسیقی به عنوان نوعی از انواع مختلف هنر، حالات بیرونی به کمک هنرمند می آیند و این در حالی است که هدف هنر را که همانا بیان احساسات هنرمند است حالات درونی بحالات درونی به تسمیع می رسانند. لغت Nuance در موسیقی مترادف distinction, shade, gradation  به معنای نکات دقیق و ظریف، جزئیات دقیق ودرجه بندی یا انتقال تدریجی است.

محققی در ادامه با اشاره به نوانس ها در موسیقی های مختلف گفت: نوانس ها در موسیقی هایی نظیر فلامنکو و جیپسی جز(شاخه اروپایی جز) مکتوب نیستند و اصولا به زمان اجرا و حال و هوای نوازنده در آن لحظه  وابسته اند و در حقیقت بازتابی از حال و هوای درونی و شخصی هنرمند هستند.

این نوازنده موسیقی معاصر با اشاره به اصطلاحات موسیقی گفت: حالات در موسیقی دارای اصطلاحات ایتالیایی نظیر Dolce به معنی شیرین نواختن، Amabile  معادل انگلیسی َAmiable به معنای عاشقانه که مربوط به نوانس های درونی و کلماتی نظیر Energico, Forte, Piano,… مربوط به نوانس های بیرونی هستند.

وی افزود: از دیگر اصول بنیادی  هم راستا با نوانس، حرکت در موسیقی است که به تندا (Tempo) اشاره می کند. اصطلاحاتی همچون largo, Adagio, Moderato,…. هر دو عامل ذکر شده یعنی Nuance و Tempo اولین عنصر اجرا یا نوازندگی را که پویایی(Dynamic) است شکل می دهند.

در این بخش از کارگاه، مهدی محققی به نوازندگی قطعاتی از موسیقی فلامنکو پرداخت و توضیحاتی درباره قسمت های مختلف هر قطعه ارائه کرد.

محققی با اشاره به نکاتی برای اجرای بهتر نوازندگان گفت:  با رعایت چند توصیه از آن جمله تمرین و آمادگی، تصور اجرا، تنفس صحیح، عدم توقع اجرای بی نقص، غلبه بر استرس اشاره کرد که نوازنده با رعایت هر یک می تواند اجرای بهتری داشته باشد.

در بخش دیگری از جلسه عناصر اجرا (Performance) به صورت زیر معرفی شدند: داینامیک  Dynamic، تکنیک (دارا بودن سطح استاندارد مهارتهای تکنیکی مربوط به دست راست و دست چپ)، اینتوناسیون(در لغت به معنای زیر و بمی صداست و در اجرا در حقیقت تیون نواختن است.)، موزیکالیته (معنای لغوی موزیکالیته و عوامل متاثرو متقابلا موثر)، سوناریته (به تعبیری رزونانس به معنای پیچش صدا است. لحن، نوا و … که با عمق، زیبایی و تیون بودن صدا در ارتباط است.)، احترام به شنونده ، ریتم و کمپاس (در فلامنکو)، شناخت صحیح ساز و آکوردها، ذوق، استعداد و سلیقه.

لازم به توضیح است، کارگاه آشنایی با موسیقی فلامنکو، در دو جلسه 16 اردیبهشت با عنوان "پالوهای فلامنکو" و 23 اردیبهشت با عنوان "بررسی عناصر نوازندگی" و با هدف آشنایی بیشتر موسیقی فلامنکو برگزار شد.



print