در کارگاه آشنایی با موسیقی فلامنکو مطرح شد/

فلامنکو نوعی فرهنگ زندگی است

سه شنبه 17 ارديبهشت 1392
سايت خانه موسیقی - سرویس خبر

فلامنکو نوعی فرهنگ زندگی است

مهدی محققی (مدرس موسیقی) در کارگاه آشنایی با موسیقی فلامنکو گفت: فلامنکو به همراه بداهه خوانی ها شامل آوازهایی دارای ریتمهای پیچیده و بیانگر احساسات قومیت کولی ها و دنیای پیرامون آنهاست و فلامنکو در حقیقت نوعی فرهنگ زندگی است.

به گزارش سایت خانه موسیقی، نخستین جلسه کارگاه آشنایی با موسیقی فلامنکو با حضور مهدی محققی (کارشناس ارشد نوازندگی معاصر) روز دوشنبه در ساختمان فاطمی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مهدی محققی به توضیح هنرفلامنکو پرداخت و گفت:  فلامنکو هنری است دارای سه عنصر آواز،ساز و رقص که گاهی از آن به عنوان هنر مردم فقیر یاد می شود. زادگاه فلامنکو ناحیه ای در جنوب اسپانیا به نام آندالوسیا منطقه ای تاریخی است که در قرن هشتم توسط اعراب نامگذاری شده است.

وی افزود: فلامنکو به همراه بداهه خوانی ها شامل آوازهایی دارای ریتمهای پیچیده، بیانگر احساست، نگرانیها، دردها و رنج ها، هنجارها و ناهنجاریهای قومیت کولی ها (Gipsy) و دنیای پیرامون آنهاست که اغلب از سرزمین مادریشان یعنی هندوستان سرچشمه گرفته اند.

محققی گفت: از آنجایی که کولی ها (Gipsy) دارای فرهنگ موسیقایی خاص خود در مراسم مختلف مثل ازدواج، آهنگری، کار در معادن و… بوده اند می توان گفت فلامنکو در حقیقت نوعی فرهنگ زندگی است.

این نوازنده و مدرس موسیقی معاصر افزود: این موسیقی بعدها با عناصر دیگری همچون سوناریته مورها، آوازهای فولک اسپانیایی، فرم های آوازی زریاب از سرزمین پرشیا، موسیقی سرزمین های مستعمره اسپانیا همچون برخی کشورهای آمریکای لاتین و… ترکیب شده و در نهایت موجب تولد این هنر کامل و بدیع شده است.

او در ادامه گفت: اگرچه فلامنکو هنری ابتدایی و سنتی بوده ولی تمایل و ظرفیت بسیاری به سمت مدرنیته را داراست چنانچه تحت تاثیر هنرهای امروزی نظیر رومبا، جز، لاتین و پاپ، امروزه به هنری بسیار مدرن تبدیل شده است که حتی می توان شکل امروزی آن را از موسیقی های معاصر به شمار آورد.

محققی همچنین با اشاره به معنای لغوی فلامنکو نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بحث های بسیاری درمورد ریشه های لغت فلامنکو وجود دارد که برخی عبارتند از Flemish به معنای زبان فلاندری (گویش های هندواروپایی برخی مناطق اروپایی مانند هلند)،Flag mengu به معنای روستایی مهاجر و Fallah menkom  به معنای کشاورزی. اما به هر حال نام کنونی این هنر فلامنکو است.

در بخشی دیگر از این کارگاه، محققی در مورد چگونگی و عوامل رشد این هنر  نیز گفت: در مرحله اول باید دانست فلامنکو در ابتدا تنها شامل آواز خوانی بدون همراهی ساز بوده است. بعدها ادوات پرکاشن بدوی دست زدن های ریتمیک و یا در برخی موارد سازهای بادی ابتدایی ساخته شده با دست هنرمند و یا حتی در مواردی صدای زنگوله بسته شده به چهارپایان و یا صدای پتک آهنگران به این آوازها اضافه شد.

وی افزود: در قرن هجدهم میلادی ساز گیتار به عنوان اولین و مهمترین آلت موسیقی تنها برای همراهی آواز به آن افزوده شده و در اثر تلاشهای نوازنده ای به نام رامون مونتویا به صورت یک ساز سولو در موسیقی فلامنکو در آمده است. عنصر سوم یعنی رقص، در قرن نوزدهم به عنوان عاملی مستقل به عرصه این هنر وارد شد.

محققی همچنین گفت: اما به دلایلی از جمله نا آرامی ها و خشونت های اجتماعی آن زمان و انتقال سینه به سینه آوازها از نسلی به نسل دیگر نمی توان تاریخچه دقیقی از این توسعه نمی توان ارائه کرد.

این نوازنده موسیقی معاصر با اشاره به عدم شناخت موسیقی فلامنکو گفت: نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از دیگر کشورها به دلیل عدم شناخت موسیقی فلامنکو، این هنر گاه و بیگاه با موسیقی های دیگری به اشتباه گرفته می شوند. فلامنکو دارای ساختار خاصی است که از نظر ریتم، ملودی و هارمونی قالب مشخصی به خود می گیرد. عدم وجود هر یک از این عوامل یعنی اینکه آن موسیقی فلامنکو نیست.

در ادامه این جلسه محققی به توضیح و معرفی اصطلاحات موسیقی فلامنکو و همچنین پالوهای فلامنکو پرداخت.
 لازم به توضیح است، دومین جلسه کارگاه آشنایی با موسیقی فلامنکو 23 اردیبهشت و با عنوان "بررسی عناصر نوازندگی" برگزار می شود.



print